בעניין התנים

בעניין התנים
תמונה מתוך ויקיפדיה

חנן לבבי רבש דביר, [28.10.19 21:54]
בעניין התנים… ראשית למי שלא מכיר אני משמש פקח אזור הנגב הצפוני ברשות הטבע והגנים (בימים אלה עובר תפקיד…) ובין השאר עוסק גם בתחום של הקונפליקט בין חיות הבר לאדם אם בנזקים לחקלאות ואם בחדירה של חיות בר למרחבים מאוכלסים.
התופעה של חיות בר שנכנסות לישובים קיימת מקדמת דנא, בכל העולם מתמודדים איתה בצורה כזו או אחרת וגם כאן בישראל לא חסרות דוגמאות לכך (חזירים בחיפה, תנים בפארק הירקון וצבועים בבאר שבע ומודיעין).
מדובר באוכלוסיות מתפרצות שגדלות בקצב מהיר וגודלן גבוה מכושר הנשיאה הטבעי של השטח עקב זמינות מזון גבוהה.
בסביבה הקרובה שלנו התופעה של כניסת תנים לישובים קיימת בכל ישוב. אכן בשנתיים האחרונות ישנה עליה באוכלוסיית התנים ולכן הלחץ לאיתור מזון עולה והתנים חודרים למרכז הישוב בניסיון לאתר מזון בפחי אשפה, מזון לחיות מחמד ולעיתים אף חתולים. עוד גורמים שמושכים את התנים הם מרכזי מזון לפרות, רפתות, ואתרי פסולת מכאן החשיבות לסנטיציה בתוך הישוב וגידור גורמי משיכה.
התרבות האוכלוסיה מביאה עימה סיכון להתפשטות מחלת הכלבת. אני רוצה להדגיש שבאיזור שלנו אין סימנים למחלה ולא ידוע לנו על תקיפות תנים של תושבים. המועצה האזורית ורט"ג מפזרים חיסונים לחיות בר בסביבת הישובים באופן שוטף.
הטיפול באוכלוסיות מתפרצות של תנים לא פשוט כלל ואין פתרונות קסם. הפקחים האזוריים ברט"ג מבצעים מעת לעת דילול אוכלוסיות תנים בסביבת הישובים. כמובן שבאזורים מאוכלסים בתוך הישובים מנועים מכך.
רשות הטבע פועלת בשיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות למתן מענה במקומות בהם נדרש.
רט"ג בשיתוף משרד הבריאות ומשרד החקלאות מנטרים את אוכלוסיות התנים בארץ כמו כן באזור שלנו ובמידה ויהיה חשש להתפרצות כלבת הציבור יעודכן על כך.

השארת תגובה