יפה רוט

יפה רוט

יפה רוט 250708

 טוק..טוק.. מי פה גר?

יפה רוט שהתחתנה שלוש פעמים…

מי במשפחה? יפה (בת 74), אלמנתו של דוד מזה 5 וחצי שנים. אמא של אורי (בן 50 גר בקנדה), רחל (בת 46 גרה בחיפה), אלון (בן 43 גר בגן יבנה), ואסף (בן 37 גר בכפר סבא), וסבתא לשמונה נכדים: ספרן, רנה, אופק, שון, נועה, תומס, יואב ונטע.

מקום עבודה: על אף שיפה הגיעה לגיל שהיא לא חייבת לעבוד, העבודה חשובה לה מאוד. היא עובדת 47 שנים בהנה"ח. בגיל 55 למדה כלכלה וראיית חשבון באוניברסיטת "בן גוריון". במשך ארבע שנים היא למדה מערכת מלאה ועבדה חצי שבוע כדי לשמור על מקום העבודה, ומקווה שתוכל להמשיך לעבוד עוד שנים רבות. סדר יום: יפה מתעוררת ב – 5:00, שומעת חדשות, מתארגנת ומגיעה לעבודה לפני השעה 6:00. עובדת ברציפות עד השעה 14:00, נחה ואחה"צ משתתפת בחוגים בשובל. נוסעת לקונצרטים ולהצגות. כל השנים היא חברה פעילה בועדות. לא היתה שנה שלא הייתה בוועדה כלשהי, בדרך כלל בועדות כלכליות ובשנים האחרונות בהנהלת הקהילה, כך שגם חלק מערבי השבוע תפוסים בישיבות.

מה מוצא ההורים? אמה מביילורוסיה ואביה ממזרח פולין. הם באים ממשפחה גדולה ומאוד מסועפת. אחרי המהפכה כל השבט הגיע לארה"ב, וגרו בניו יורק. כל אירוע משפחתי היה מאוד גדול. יפה היא היחידה ממשפחתה הגדולה שהגיעה לארץ, ובשנים הראשונות היה לה מאוד קשה בשל כך.

איך הגעת לדביר? בהיותה בתיכון חבריה מ"השומר הצעיר" הזמינו אותה לפעולה. הציצה ונפגעה: התרשמה לטובה מהחברה, מהרמה האינטליגנטית שלהם ומסוג הפעולות. היא נמשכה לתנועה, היתה מדריכה וחברה בהנהגה הראשית. בשנת 1951/2 יפה נשלחה לסמינר מדריכים בארץ. חצי שנה למדה עברית, היסטוריה וידיעת הארץ בירושלים, וחצי שנה הייתה בקיבוץ הזורע. עם שובה לארה"ב היא הדריכה בניו יורק ואח"כ בשיקגו. כשהגיעה לחוות הכשרה, שהייתה מעין מיני קיבוץ, להגדרתה, עם ענפי חקלאות שונים (חוץ מבתי ילדים היה שם הכל), היא פגשה את דוד, שבא לחווה מקובה, והם נהיו חברים. השוה"צ השמרן ששמר בקנאות על הדיבר ה- 10 (שמירה על הטוהר המיני…) החליט לשלוח אותם כזוג לארץ. הם נישאו נישואים אזרחיים בארה"ב, ונסעו לקובה כדי להכיר את משפחתו של דוד. אימו לא הסכימה שהם יישנו יחד ללא חופה וקידושין, ולכן תוך ארבעה ימים הכינו חתונה (שנייה). מי היה מאמין שיפה תלבש את שמלת הכלולות של קלרה? קלרה ורפי היו השושבינים של הזוג הצעיר. בנובמבר 1957 הגיעו לנחשון (קיבוץ היעד של הגרעין של יפה). בנחשון, כן, ניחשתם נכון, הם התחתנו בפעם השלישית בחתונה משותפת לכל הזוגות שנישאו באותה שנה. יש לכך גם רווח לא מבוטל: חישבו על שלוש פעמים ירח דבש… אז פלא שיפה הייתה כבר בהריון? בשנת 1961 אחרי ארבע שנים עברו לדביר ואף פעם לא הצטערו על המהלך .

מה ההרגשה שלך בדביר בסולם 1-10? קרוב ל-10. יפה מעידה על כך שהרבה שנים היא לא אהבה את הקיבוץ ונשארה כאן רק בגלל דוד. היה לה קשה שעל כל דבר היו צריכים לקבל אישור. מאז שהדברים עברו לשיקול דעתו של החבר המצב נעשה נוח יותר. לפי דעתה של יפה, אנשים צריכים לתרום לקהילה בה הם חיים ולכן, תמיד תרמה למקום בועדות שונות ובמיוחד בארגון מסיבת ראש השנה עליה היא אחראית 41 שנים !!!

ולסיום, יפה מרגישה בגילה יותר מפויסת עם עצמה ועם הקיבוץ, אבל לא שקטה לגבי מה שעשוי לקרות בעתיד. לא אכפת לה איך יקראו לצורת החיים החדשה שלנו, אבל מקווה שהמרקם החברתי היפה שקיים פה לא ייהרס ואנשים ישכילו לזכור את מקימי המקום.

ריאיינה בכיף: מירי

 

השארת תגובה