איילת צוקרמן-מיינדפול מה? מיינדפולנס (Mindfulness) קשיבות

איילת צוקרמן-מיינדפול מה? מיינדפולנס (Mindfulness) קשיבות

מנהלת שותפה מיזם 'מיינדפולנס בקהילה' מנהלת השלוחה הדרומית של מכון צוהר לטיפול ושיקום פסיכיאטרי.

מיינדפול מה? מיינדפולנס (Mindfulness) קשיבות

תרגול מדיטציה לפיתוח קשב ותשומת לב

אני מזמינה אתכם לצאת למסע קצר להכרות עם עולם המיינדפולנס.

בשנים האחרונות אני לומדת ומלמדת את התרגול במסגרות שונות, הוא קרוב לליבי ומהווה חלק אינטגרלי משגרת חיי. אני מעבירה סדנאות מיינדפולנס לאנשי מקצוע בקופות החולים, עובדת עם מטופלים ואפילו עם ילדים בגן. לקראת הכתבה יצאתי למסע חיפוש קטן לגלות מחדש מה זה מיינדפולנס בעבורי בימים אלה  ואיך אני מתרגמת את זה בצורה רלוונטית ומתאימה אליכם הקוראים. נפגשתי שוב עם ההזמנה להיות בלי בדיוק לדעת. לפגוש את המציאות כמו שהיא ולשהות עם מה שעולה לא בצורה מכווצת ומבוהלת כי אני לא יודעת אלא בצורה נוכחת, ערה, פתוחה וסקרנית. ידעתי כי מתוך השהייה הזו עם החוויה של הרגע הזה תצמח התובנה או במקרה שלנו הכתבה.

פעמים רבות בחיים אנחנו מגיבים ממקומות אוטומטים וידועים מראש. תרגול מיינדפולנס מזמין אותנו  לעצור את שטף העשייה, לשהות, לפגוש את עצמי כפי שאני ולבחור כיצד ומתי להגיב. אי הידיעה המכבדת באורח חיים מבוסס מיינדפולנס מביאה איתה רעננות וכנות ולא פחד והימנעות.

עד כאן טעימה קטנה מאורח חיים המשלב בתוכו תרגול מיינדפולנס ועכשיו כמה עובדות. תרגול מיינדפולנס הינו פרקטיקה יישומית אשר צומחת מתוך הפילוסופיה והפסיכולוגיה הבודהיסטית. לעומת זאת, אפשר להתייחס למיינדפולנס גם כאל אימון מוחי. התרגול עובד על האונה הפרונטלית האחראית על יכולת ההתבוננות והויסות הרגשי והתגובתי. כיום נערכים בעולם בכל שנה מאות מחקרים העוסקים בתרומה של תרגול מיינדפולנס להתמודדות עם כאבים כרונים, חרדה, דיכאון, הפרעות קשב וריכוז ומחלות גוף-נפש שונות דוגמת פיברומיאלגיה. המחקרים מראים על אפקטיביות ושיפור באיכות החיים (wellbeing ) לאחר קורס ללימוד התירגול שאורכו שמונה שבועות. אז איך מתרגלים? יושבים כשהגב ישר על כיסא או על הרצפה, כל אחד לפי יכולתו ומפנים את תשומת הלב אל מה שקורה עכשיו. שדה העבודה של התרגול הוא הרגע הזה, השער דרכו אנחנו יכולים תמיד להגיע אל הרגע הזה הוא הגוף שלנו שנמצא תמיד פה בשונה מהתודעה (המחשבות) שלנו שנוטה לנדוד קדימה אל העתיד (מחשבות מסוג: מה יהיה ? מה אעשה?) או אחורה אל העבר ( מחשבות מסוג : למה זה קרה לי? למה לא אמרתי?). העוגן של הרגע הזה הוא הנשימה שלנו. כשאנחנו מפנים את תשומת הלב אל הנשימה שלנו אנחנו מפתחים איכויות של ריכוז, איזון ומיקוד פנימי. לצד זאת מדגיש התירגול גם איכויות של חמלה וצימצום הביקורתיות והשיפוטיות. תרגול מיינדפולנס מאפשר לנו להיות נוכחים בצורה מלאה ומשמעותית יותר בחיים שלנו, להרגיש שהחיים זה לא משהו שקורה לנו אלא משהו שאנחנו בוחרים איך לחיות אותם ומסוגלים להשפיע עליהם ולהיטיב עם עצמנו. אם הגעתם עד לפה כל מה שנשאר לכם זה לשבת לתרגל ולהיווכח בעצמכם . תודה לרונה רכזת הבריאות במועצה על ההזמנה לכתוב כתבה.

איילת צוקרמן

מנהלת שותפה מיזם 'מיינדפולנס בקהילה'

מנהלת השלוחה הדרומית של מכון צוהר לטיפול ושיקום פסיכיאטרי.

השארת תגובה