שלהבת משיח – קצינת העיר באר-שבע

שלהבת משיח – קצינת העיר באר-שבע

ראיון עם שלהבת משיח – קצינת העיר באר-שבע

בעקבות מבצע "צוק איתן", החלטתי לראיין את שלהבת, קצינת העיר באר שבע. שלהבת נשואה לרמי, אמא של מיקה, מתגוררת בהרחבה כשנתיים.

מהם גבולות הגיזרה של קצין העיר באר שבע?

השטח שלנו משתרע מבית קמה בצפון ועד עין יהב בדרום. במערב עד נתיבות, כולל יישובי עוטף עזה, מועצה אזורית אשכול ויישובי דרום הר חברון.

כמה זמן את בתפקיד?

אני בתפקיד קצינת העיר באר שבע כבר כמעט שנתיים. אני כבר הרבה מאוד שנים בתחום: הייתי קצינת נפגעים של גבעתי וגם של חיל התקשוב. הייתי גם קצינת העיר נתניה בתקופת מלחמת לבנון השנייה, והתקופה הנוכחית מזכירה לי מאוד את התקופה ההיא.

מהם התפקידים של קצין העיר?

קצין העיר נמצא תחת מחלקת נפגעים באכ"א (אגף כוח אדם) בצה"ל.

לקצין העיר שני תפקידים עיקריים:

  1. הודעות נפגעים – במקרה של חייל שנהרג, יש לנו צוותי מילואים בעלי הכשרה מיוחדת, אשר תפקידם לבשר למשפחות. מעבר לכך, אנו אחראים ללוות את המשפחה בכל סידורי הלוויה ועד לתום השבעה. לצערי במבצע "צוק איתן" נאלצנו לבשר על מותם של שבעה חיילים מהמרחב שנהרגו במהלך הלחימה.
  2. פניות הפרט – תפקידנו לתווך בין החייל ומשפחתו לצבא בכל הקשור לשירותו הצבאי של החייל. בכל מהלך גיוס חיילי המילואים, עד לכניסה הקרקעית של צה"ל, הייתה תקופה לחוצה של הכנות ואירגונים. בפיקים של הגיוסים עלו הרבה מאוד שאלות, אנשים היו בלחץ, ותפקידנו היה לתת מענה לכולם.

עם הכניסה הקרקעית של צה"ל, הונחנו לגייס למילואים את מודיעי הנפגעים שלנו בצו 8 ולהיות ערוכים לכל תרחיש אפשרי. אנשי המילואים שלנו נעתרו מידית לקריאה.

איך מבשרים למשפחה בשורה כל כך קשה?

צוות אנשי מילואים להודעה מונה שלושה אנשים וליווי רפואי. איתור כתובת החייל מתבצע באופן דיסקרטי עד כמה שניתן. אנו מבצעים את ההודעה לבני משפחתו של החייל מקירבה ראשונה ודואגים במידת האפשר שמפקד מיחידת החייל ייכנס למשפחה למסור פרטים על האירוע.

חשוב לי לציין לחיוב את שיתוף הפעולה של המועצות והעיריות שסייעו בידינו ככל שניתן במבצע הזה ובאופן כללי.

איך מתבצע הליווי שלכם?

קצין העיר מלווה את המשפחה מרגע ההודעה ועד תום אזכרת "השבעה", אחראי על ביצוע הלוויה ועל הקשר של הצבא עם המשפחה. אין ספק שהלוויות במבצע "צוק איתן" היו בסדר גודל לאומי ומבחינתנו נדרשה היערכות שונה.

 ומה עם התקשורת?

הצבא עושה ככל יכולתו כדי להגיע עם הודעה למשפחה לפני התקשורת. בתקופה של מלחמה זה כמובן הרבה יותר מורכב. חייבת לציין שלתחושתי התקשורת נענתה לבקשות המשפחות באזורנו, כולל במהלך ביקור ניחומים של הנשיא ושרי הממשלה.

כיצד הצוותים עצמם מתמודדים עם האירועים?

יש לנו חוליה של פסיכולוגים עבור מודיעי הנפגעים. בסיום כל אירוע אנו מעבדים אותו כולם יחד. בנוסף, לקציני ערים ולקציני נפגעים יש קבוצות תמיכה אולם עיקר התמיכה מגיעה זה מזה. הלכידות בינינו והבנת המצב עזרה לנו לסיים את החודש בצורה טובה ולבצע את משימותינו על הצד הטוב ביותר.

עשינו שיחת סיכום לחיילים הסדירים. ההתנהלות שלהם והחוויות שעברו אינן מובנות מאליהם. הם צעירים אבל גילו חוסן עצום כקבוצה חזקה. לא השארנו אותם בשום שלב לבד ותמיד היה איתם איש סגל.

ומה לגביי טיפול בפרט בכל התקופה?

הגיעו פניות רבות מהורים שלא שוחחו עם בנם במהלך שבועות ארוכים. לצערי לא יכולנו לתת להם את המענה שביקשו בשל הימצאות החיילים ומפקדיהם בשטח לחימה, וחוסר יכולת לתקשר עמם טלפונית. תגובות ההורים לא היו פשוטות, אך אנו המפקדים והחיילים ניסינו להרגיע עד כמה שניתן בסיטואציה זו.

איך הייתה העבודה שלך במהלך כל התקופה?

עבדתי מסביב לשעון, 24 שעות ביממה. היה חשוב לי להיות בקצין העיר באופן קבוע כדי לנהל את האירועים בצורה טובה היות ויכולות להיות הרבה מאוד תקלות בדרך. בנוסף, היה עליי לתת גיבוי ותמיכה לצוותים שלי- גם לחיילי הסדיר וגם לחיילי המילואים. ההתמודדות עם הידיעות שהתקבלו היא מאוד לא פשוטה וחשוב היה לי לשמור על החוסן של הצוותים שעבדו מסביב לשעון ולתת להם את כל התמיכה האפשרית. לא יצאתי הביתה, ובקושי ראיתי את מיקה…אני רוצה בהזדמנות זו להודות לכל מי שעזר לי לאורך כל התקופה עם טיפול במיקה. הגר שני, פרידה והמועצה, נתנו לי ביטחון עצום שאפשר לי לבצע את העבודה שלי בצורה שקטה ורגועה בידיעה שהבת שלי נמצאת במקום הכי טוב שבו היא יכולה כרגע להיות. הטיפול המסור בה נתן לי כוחות ואנרגיות למלא את תפקידי על הצד הטוב ביותר. מיקה עברה את החודש בצורה טובה מאוד בזכות כולם.

שאלה אישית אחת – איך הגעתם לדביר?

גרנו בראשון לציון ולאחר שקיבלתי את התפקיד היה לנו ברור שעלינו להדרים. תמיד חלמנו על בית ביישוב כפרי והצלחנו להגשים את חלומנו. אנחנו גרים כעת בשכירות אבל בונים בשלב ג'. אנחנו שמחים לגור פה והמבצע הזה הראה לנו מהי המשמעות של קהילה דואגת ותומכת. שוב תודה לכל מי שעזר לנו בתקופת המבצע.

ותודה לשלהבת על ראיון נדיר ועל עבודת קודש מבורכת שאני בטוחה שרק יחידים יכולים לבצע. יישר כוח! ריגשת אותי מאוד בראיון!

ראיינה: אפרת אפללו

 

השארת תגובה