בועז בר סיני – 16 שנים בחממה הלימודית במבואות הנגב

בועז בר סיני – 16 שנים בחממה הלימודית במבואות הנגב

את בועז (וענתי) אני מכירה מאז שהגעתי לקיבוץ לפני כעשר שנים ומדי פעם יצא לנו לשוחח, בעיקר סביב נושא המוסיקה המשותף לבועז ולי. לאחר שעיינתי בעלון האחרון של המועצה, חשבתי לעצמי שיש פה הזדמנות לערוך הכרות יותר מעמיקה עם פועלו של בועז בבית הספר "מבואות הנגב". שמחתי מאוד שבועז נענה לבקשתי ונפגשנו לשוחח על כוס תה צמחים בביתו החמים והנעים.

 ספר קצת על עצמך ומאיפה אתה במקור?

אני במקור מחולון, הגעתי לדביר עם גרעין "בומבה" בשנת 1975. את ענתי הכרתי כבר בגיל 16.  הדרכנו יחד בתנועת הנוער "השומר הצעיר".  אחרי הצבא התחתנו ונסענו לטייל בארצות הברית ובדרום אמריקה במשך שנה וחצי. אחרי שחזרנו לדביר התקבלנו לחברות ומאז אנחנו פה.

 כפי שציינתי בהתחלה, את בועז יצא לי להכיר דרך המוסיקה כאשר ביקש להשאיל את האקורדיון שלי באחד האירועים. מה הקשר שלך לתחום המוסיקה?

במשך כל השנים ניגנתי על אקורדיון כבר בבית הוריי ואחר כך בתנועה ובגרעין. במהלך שירותי הצבאי בנחל ניגנתי באירועים שונים של הגרעין.

את התואר הראשון שלי עשיתי בהוראת מוזיקה, במכללת קיי ולאחר מכן עבדתי בתחום במשך מספר שנים ולימדתי מוסיקה בבית הספר שהיה אז בקיבוץ.

 ומה עשית לאחר תקופת הוראת המוסיקה?

הייתה תקופה בה הייתי רכז מים והשקיה של הקיבוץ והגד"ש ולאחר מכן ניהלתי את ענף המזון במשך שנתיים (בתקופה שעוד בישלו בדביר…)

קראתי בעלון המועצה שאתה מנהל את החממה ב"מבואות הנגב". איך התגלגלת לזה?

בשנת 2000, פנתה אלי שרה ריצ'קר והציעה לי להיכנס לריכוז החממה הלימודית בבית הספר. החלפתי את איילת מנדה מלהב שריכזה את החממה מספר שנים. כשנכנסתי לתפקיד הסבתי את החממה לאורגנית וביצעתי בה שינויים מיבניים ואירגוניים.

מהי חממה לימודית?

ייעודה של החממה הלימודית היא לשמש קרקע לעבודות חקר בביולוגיה וחקלאות. תפקיד הרכז ללוות את התלמידים בעבודות החקר שהם מבצעים. עבודות החקר והפרויקטים השונים מתבצעים בכפוף לתוכניות הלימודים.

בכיתה ח' במסגרת שיעורי מדעים עורכים התלמידים ניסוי זריעה בעציצים ובודקים  פרמטרים שונים כגון: מועד הצצה, גובה הצמח, מס' עלים וכיו"ב. לאחר תקופת תצפיות ואיסוף נתונים של כחודש ימים התלמידים נדרשים להגיש עבודה מסכמת על הניסוי שביצעו, מקבלים ציון ומציגים את "תוצרי ההבנה" באירוע חגיגי בפני ההורים.

בכיתה יא'- י"ב במסגרת תגבור מקצוע הביולוגיה, תלמידי המגמה מבצעים עבודת ביו-חקר (ביוטופ) ומקבלים עליה יח' אחת מתוך חמש בבגרות.

בנוסף לחמש יח' של המקצוע ניתן לבצע עבודת גמר מעשית בביולוגיה או בחקלאות עליה מקבל התלמיד חמש יח' נוספות. ביצוע עבודת גמר ע"י התלמיד מחייבת מנחה/מלווה חיצוני לפחות בעל תואר שני. פה התפקיד שלי הוא לעזור במציאת מנחה. בדר"כ ממכון מחקר כלשהו או מהאוניברסיטה, לעזרה וליווי של התלמיד במהלך העבודה ובכתיבה.

העבודה מחויבת קבלת אישור הפיקוח במשרד החינוך וצריכה לעמוד בסטנדרטים מאוד גבוהים. לאחר ביצוע העבודה וכתיבתה התלמיד מגן עליה בפני בוחן חיצוני.

במהלך השנים שאני בתפקיד מספר תלמידים זכו בהצטיינות ובפרסים בתחרויות שונות של עבודות גמר.

מלבד עבודות חקר מתבצעות בחממה עבודות נוספות:

בכיתות ז', במסגרת לימודי מדעים וסביבה בנושא "החומר", התלמידים בונים מיתקנים מחומרים בשימוש חוזר כגון: עץ, צמיגים, ניילון, בקבוקי פלסטיק ועוד. במשך יומיים בשבוע עובדים ב"חווה האקולוגית" 12 בני נוער ב"שנת שרות" מביה"ס, מהשוה"צ ומהצופים מדריכים את התלמידים בבניית המיתקנים.

התפקיד שלי לרכז את הפעילות הזאת על כל מרכיביה.

בכיתה ט' במסגרת לימודי מדעים התלמידים בונים בחווה מיתקנים לאנרגיה מתחדשת – סולרית. (תנורי שמש וכד')

 מה גודלה של החממה ומהיכן מגיע התקציב לאחזקתה?

החממה בנויה על כחצי דונם. בחממה מערכות מורכבות לבקרת אקלים והשקיה הדורשות תחזוקה אינטנסיבית. תקציב החממה בנוי מהוצאות שוטפות כגון חומרים, אביזרי השקיה וכיו"ב ומתקציב ציוד.

תקציב החממה הוא חלק מתוך תקציב כולל של ביה"ס. משרד החינוך תומך כספית בחממות במטרה לשמר אותן ולעודד ביצוע עבודות חקר בבתי הספר.

 נשמע שהעבודה שלך מרתקת!

מהון להון אני כבר 16 שנים במבואות הנגב. אני מרגיש שהזמן עבר מהר בעיקר בגלל שאני מאוד נהנה ממה שאני עושה. העבודה שלי מאוד אינטנסיבית ומגוונת ומה שעושה את זה כייף במיוחד היא העובדה שאני עובד עם ילדים וכמובן העבודה הצמודה עם צוות מורים  – זה נהדר.

לפני ארבע שנים סיימתי לימודי BED בחקלאות ולימודי סביבה במכללת בית ברל. השנה בנוסף לעבודתי במבואות הנגב אני עובד במשרה חלקית במשרד החינוך כמדריך לחממות לימודיות של ה"מינהל ההתיישבותי".

 

מהו פרויקט "זורעים נתינה" עליו מסופר בעלון של המועצה?

גן הירק האורגני הוקם בצמוד לחממה, שימש לביצוע פרויקטים בחקלאות ושירת את מגמת החקלאות שהוקמה לפני כארבע שנים. לפני מספר שנים פנתה אלי הרכזת החברתית של ביה"ס יפית סביר לתרום את התוצרת החקלאית למשפחות נזקקות בב"ש. כך בעצם התחיל להירקם רעיון הפרויקט שנקרא  "זורעים נתינה" אותו מבצעים תלמידי כיתות ח' במסגרת פעילות של תרומה לקהילה.  התלמידים לומדים לגדל ירקות אורגנים בגן הירק והתוצרת נתרמת לבית תמחוי "באר שובע".

שיא הפעילות היא ביקור של התלמידים שמשתתפים בפרויקט ב"באר שובע" ומפגש עם הנתרמים עצמם, חוויה מיוחדת ובלתי נשכחת לילדים.

את הפרויקט מלווה בשנים האחרונות במסירות וחריצות רבה הרכזת החברתית עידית רן.

 

תודה רבה לבועז על ראיון מרתק בתחום כל כך חשוב! בעולם של מסכים, כיף לשמוע שיש הענות ושיתוף פעולה של התלמידים ובית הספר לקידום מחקר בתחומי החקלאות והסביבה. אני מאחלת לבועז המשך הצלחה רבה בתחום ומקווה שילדיי יזכו גם כן ליהנות מפועלו, מניסיונו ומידיעותיו.

ראיינה: אפרת אפללו

 

השארת תגובה