דבירבו TED  מהדורת ט"ו בשבט

דבירבו TED  מהדורת ט"ו בשבט

דבירבו TED   מהדורת ט"ו בשבט

שלום חברים,

לרובנו יש בגינה או באדנית אוסף קטן (או גדול) של צמחי תבלין. זה נעים, שימושי, סביבתי ומועיל. אלו הם חברים טובים שתמיד נמצאים בסביבה למקרה שתצטרכו אותם. לרגל ט"ו בשבט, נציין כמה מהם שהם בעלי פעילות חזקה במיוחד, ומשמשים צמחי מרפא לכל דבר.

חשוב לציין מספר מילים לגבי מינון בשימוש בצמחים: כלל האצבע לגבי מינון רפואי פעיל עבור צמחים בחליטה הוא כף צמח יבש לכוס מים, שלוש פעמים ביום. אופן ההכנה הוא השריית הצמח בכוס מים רותחים, בכוס מכוסה, למשך עשר דקות. כיוון שקיים הבדל בין צמח טרי ליבש, המינון עבור צמח טרי הוא כף וחצי עד שתי כפות לכוס מים. מינון זה דרוש  על מנת להנות מן ההשפעה הרפואית, ומובן שכדי להנות מן הטעם ניתן להסתפק בפחות.

עבור כל הצמחים שיוזכרו היום השימוש הוא בעלים, והחומרים הפעילים הם נדיפים, לכן כאיכות הריח איכות המוצר ועצמת פעילותו. אם אתם רוכשים מי מאלה כצמח יבש בתפזורת, הדרך לעמוד על טיבו היא פשוט להריח.

רוזמרין– רוזמרין רפואי (Rosmarinus officinalis) שייך למשפחת השפתניים, ומצטיין בפעילותו כממריץ זרימת הדם. השפעותיו הרפואיות נובעות מפעילות זו, והן כוללות בין היתר חיזוק והמרצה, שיפור הזיכרון וטיפול בנשירת שיער. החומרים הפעילים בו כוללים חומצות פנוליות (כולל חומצה רוזמרינית), פלבונואידים ומונו, די, ססקוי וטרי טרפנים (ביניהם חומצה קרנוסית). חליטת רוזמרין תהיה מחממת ומעוררת ותמריץ את זרימת הדם, ומשום כך מתאימה מאוד לערב חורף קר. היא גם תחזק את הזיכרון, ולכן מומלצת לסטודנטים בתקופת מבחנים. כמובן במקרה של נשירת שיער, רוזמרין יהיה הראשון לנסות, זמין, זול ויעיל, לפני מוצרי בית המרקחת. עם זאת, בשל תכונותיו הממריצות ועוצמת פעילותו הוא אינו מומלץ לבעלי לחץ דם גבוה ולנשים בהריון (אך כן מתאים בהנקה), וגם פחות מתאים לילדים. בדביר, גינה של צמחי רוזמרין ניתן למצוא בין היתר לצד השביל היורד מהבית של בלבן לכיוון צ'ביק, להולכים מאזור הגנים לכיוון ההרחבה דרך השביל הישן (בתמונה למעלה).

קמומיל– קחוון או בבונג (Chamaemelum nobile  או Matricaria recutita) שייך למשפחת המורכבים. רבים נוהגים לרכוש חליטות שלו, אך איכותו וטעמו כצמח טרי או בתפזורת עולות בהרבה על אלה של המוצר הקנוי בשקיקים. החומרים הפעילים שלו כוללים חומצות פנוליות ופלבונואידים, מונו וססקויטרפנים המשחקים תפקיד חשוב בריח האופייני, וכן קומרינים המקנים לו מרירות. קמומיל מצטיין בהשפעתו על מערכת העיכול ועל מערכת העצבים בו זמנית: במערכת העצבים הוא מרגיע ומשרה שינה עדין מאוד, ויופיע תמיד בחליטות המיועדות לשיפור השינה. במערכת העיכול הוא כמעט כל יכול: מפיג גזים, מרגיע ונוגד עווית. אם לא די בכל אלה, הוא אף מרגיע ומקל על גרד וגירוי של העור בשימוש חיצוני. מסיבות אלה חליטת קמומיל תתאים מאוד לכאבי בטן, כולל כאבים עוויתיים (לדוגמה קוליק), לגזים לאחר הארוחה, בחילות וצרבות, ולא פחות למצבי אי שקט ונדודי שינה. ועל כל אלה בונוס נוסף: קמומיל הוא האלוף הבלתי מעורער בכל הקשור לדלקות עיניים- נסו לטבול צמר גפן בחליטת קמומיל חמימה ולנקות איתו את העפעפיים או להניח על עפעף סגור, ותחושו בשיפור תוך דקות. כיוון שמדובר בצמח עדין,  הוא מתאים מאוד לילדים ולשימוש ארוך טווח.

תימין– בת קורנית מצויה (Thymus vulgaris) שייכת למשפחת השפתניים, והחומרים הפעילים שלה הם חומצות פנוליות ופלבונואידים, מונו וססקוי טרפנים המקנים את הארומה האופיינית, וכן טריטרפנים. בתימין שתי תרכובות הנמנות על הסלבריטי של עולם החומרים הפעילים: תימול וקרבקרול, בזכות פעילותן החזקה. גם כאן מדובר בצמח בעל שתי זרועות פעילות עיקריות: האחת במערכת הנשימה והאחרת במערכת העיכול. במערכת הנשימה, טימין הוא נוגד שיעול, מחטא ומכייח שפעילותו מוכחת, ורבים מהסירופים נגד שיעול הנמכרים בבית המרקחת ומיועדים לילדים מבוססים למעשה על מיצוי תימין (אגב, די פשוט להכין סירופ כזה בבית: מכינים כוס חליטת טימין משתי כפות צמח טרי או כף צמח יבש וכוס מים רותחים, חולטים למשך עשר דקות. כשהיא מוכנה מוסיפים כוס סוכר, מבשלים על הכירה עד שהסוכר נמס והתערובת מגיע לרתיחה עדינה, ומקררים). במערכת העיכול הוא מפיג גזים ומחטא. לחליטת תימין טעם עדין, ובתוספת דבש (אך גם בלעדיו) היא תעזור מאוד להפחית שיעול יבש ומגורה, להפחית ליחה ולהפוך שיעול יבש ועוויתי לשיעול יעיל שיסייע בניקוי הריאות מכיח, וכן תחטא את הריאות. במערכת העיכול היא תתאים לטיפול באי נוחות בטנית (כמו כאבים וגזים), ולחיטוי במקרה של זיהומים (קלקולי קיבה וכו'). כמו כן תימין מחזק את מערכת החיסון, ומכאן הערך המוסף שלו בזיהומים ודלקות. וכמובן, הוא עדין מאוד ומתאים לילדים, אך בשל פעילותו העוצמתית יש חילוקי דעות ביחס לשימוש בהריון ובהנקה.

עד כאן להפעם, ואם במקרה אין לכם צמחים אלה או אחרים ליד הבית – ט"ו בשבט הוא הזדמנות מצויינת להתחיל!

ציפורה טייטל

על תמרים ותיירים

ליאת בוסיבא, מתגוררת בדביר מזה כחצי שנה, מורת דרך במקצועה המדריכה תיירים שבאים לחוות את ישראל. כאשר מגיעה קבוצה לישראל נוהגת ליאת לחלק לתיירים תמרים על מנת לברך אותם בהגיעם ל"ארץ זבת חלב ודבש" וכדי לאחל לכולם טיול מתוק ומוצלח. למה תמרים? תקראו למטה ותחכימו.

מעטים האנשים שלא אוהבים תמרים. תמרים הם קינוח מעולה לארוחה דשנה. הם משאירים לך בפה את המתיקות הבריאה.

בתהילים כתוב: "צדיק כתמר יפרח וכארז בלבנון ישגה" (תהילים צ"ב, י"ג). האדם הצדיק שהוא אדם חכם ומשכיל, נמשל לתמר שהוא עץ טוב, גבוה, חזק, איתן, ופירותיו טעימים. הצדיק, גם אם הוא יהיה כמו עץ התמר הבודד ופריחתו לא תהיה מרשימה, עדיין יצליח לעמוד יציב ולשגשג לאורך שנים. כמו שהתמר נושא פירות וכך גם הצדיק- יהיה לו שכר לעתיד ואלו יהיו בניו- פרי עמלו, שיהיו מצוינים בזכותו.

התמר, השייך למשפחת הדקליים, הוא "העץ הנדיב" אשר נותן מכול כולו במלוא מובן המילה: הפירות- לאכילה ולהכנת דבש תמרים המכונה סילאן, עלי התמר משמשים כסכך לסוכה וגם כגג למבנים ארעיים, סנסניי התמר שעליו תלויים הפירות שימשו בעבר לטאטוא ולקליעת סלים והגזע

שימש לבנייה. עצי התמר היו גם בעלי חשיבות בתקופה הקדומה, היוו השראה לעיצוב כותרות בתקופה הישראלית ולאחר מכן הופיעו עצי התמר על מטבעות ופסיפסים.

תמרים, כמונו הישראלים, אוהבים חום ולכן תמיד גידלו אותם במקומות חמים כמו בקעת הירדן, בקעת כנרות, הערבה וכמובן באזור יריחו ועין גדי.  פתגם בדואי אומר כי "התמר- ראשו באש ורגליו במים" משמע העץ עומד במזג אוויר חם אך זקוק להרבה מים ולכן ניתן למצוא תמרים בטבע במקומות בהם יש מי תהום גבוהים.

באזורים בהם הקרקע מלוחה התמרים יוצאים מתוקים במיוחד בגלל שכשהעץ מרגיש שהוא במצוקת מים וכשיש מליחות גבוהה בקרקע הוא משקיע את כול כולו בפרי (הדור הבא) שיוצא מתוק כמו סוכרייה- קצת כמונו, לא?

עץ התמר הוא דו מיני כלומר יש עץ זכרי ועץ נקבי והפירות גדלים רק על העצים הנקביים לכן רוב עצי התמר שתראו במטעי התמרים יהיו נקבות (עם כמה שורות של זכרים על מנת להאביק את הנקבות).

לפני מספר שנים נמצא גלעין תמר במצדה בן 2000 שנה מתקופת המרד הגדול של היהודים ברומאים שהחל בשנת 66 לספירה, המשיך עם נפילת בית המקדש השני בשנת 70 לספירה והסתיים סופית עם נפילת מצדה בשנת 73 לספירה.

הגלעין הועבר לד"ר סלון- מנהלת מרכז לרפואה טבעית בהדסה, והיא הצליחה להנביט את הגלעין. לאחר שגדל בעציץ במשך 7 שנים לגובה של 2.5 הוא הועבר לקיבוץ קטורה לידיה של ד"ר איליין סולוואי- בוטנאית במכון הערבה אשר המשיכה בתהליך גידולו של העץ אחרי נטיעתו בקרקע. החוקרים ציינו שזהו הגלעין העתיק שממנו התפתח נבט שהפך לעץ. הזן הוא זן נדיר שנקרא "תמר מדבר יהודה" ופירותיו ידועים כמעוררי תשוקה (צריך קצת יותר ממנו בשוק..). שמו בישראל של העץ העתיק "מתושלח" וכיום הוא צומח בקיבוץ קטורה שבערבה.

התמר שייך לשבעת המינים שהם מגידולי הארץ הנאכלים בחג האילנות, הלא הוא ט"ו בשבט. על התמר מברכים " בורא פרי העץ". אם אתם תוהים היכן מופיע התמר בשבעת המינים ("אֶרֶץ חִטָּה וּשְׂעֹרָה, וְגֶפֶן וּתְאֵנָה וְרִמּוֹן; אֶרֶץ-זֵית שֶׁמֶן, וּדְבָשׁ") הלא התמר הוא הדבש. הדבש מייצג את דבש התמרים המתוק אותו אנו מכנים סילאן.

התמר שייך גם לארבעת המינים שעליהם מברכים בסוכות. הלולב שהוא חלק מעץ התמר, חסר ריח, אבל התמר בעל טעם ולכן משול לאדם הדגול בתורה, לומד הרבה אבל אין בו מעשים טובים.

נקווה שבחג ט"ו בשבט הנוכחי ובסדר ט"ו בשבט הנערך השנה בקיבוץ תברכו הרבה על התמרים אבל בעיקר תאכלו הרבה תמרים שימתיקו את לבבכם וימתיקו את שנתכם החדשה.

חג שמח ומלא במתיקות התמרים!!!

ליאת בוסיבא

 

השארת תגובה