"אות מגן המצטיינים" יוענק לחברתנו חוה יצקר

 "אות מגן המצטיינים"  יוענק לחברתנו חוה יצקר

 "אות מגן המצטיינים"

יוענק לחברתנו חוה יצקר

חוה יצקר מתנדבת ברציפות מזה 15 שנים, מאז פרישתה לגימלאות בשנת 2002.

חוה כיום בת 85, אימא לשלושה ילדים, סבתא ל – 11 נכדים ו – 6 נינים.

ילידת הונגריה, ניצולת שואה. עלתה לארץ בשנת 1949 והייתה ממייסדי קיבוץ דביר. עבדה כמטפלת תינוקות בקיבוץ במשך כ – 20 שנים.

בשנת 1983 יצאה חוה ללימודי עבודה סוציאלית ברופין. עם סיום לימודיה עבדה באירגונים שונים כעובדת סוציאלית. בשנת 2002 סיימה חוה את עבודתה כעובדת סוציאלית בקופת חולים בירוחם ובבאר שבע ופרשה לגימלאות.

עם היציאה לפנסיה עמדו בפניה שתי משימות משמעותיות: לכתוב את סיפור חייה ולשלב את מוטיב ההתנדבות כמרכיב מרכזי בסדר היום שלה. חוה אכן כתבה את סיפור חייה המיוחד ובמקביל התחילה לעסוק בהתנדבות מתוך גישה של הכרה בחשיבות הערך של עזרה לזולת, רגישות לצרכים המיוחדים של האחר ורצון לנתינה משמעותית ותרומה לסביבה.

התנדבות במרכז יום במושבי יחדיו

ההתנדבות הראשונה של חוה התחילה במרכז יום לקשיש במושבי יחדיו, הפועל במסגרת "עמותת ותיקי בני שמעון" במועצה האזורית שלנו.

במשך 15 שנים ברציפות מסיעה חוה את מלכה גור, המלמדת פעם בשבוע פעילות גופנית במרכז היום לקשיש ביחדיו. במהלך התקופה הזאת העבירה חוה סדנה לשיפור הזיכרון  למשתתפי המרכז במסגרת פרויקט קידום בריאות.

בזמן שהותה במועדון תיפקדה גם כעובדת סוציאלית: נפגשה עם הקשישים, שוחחה איתם והיוותה דמות משמעותית עבורם. הקשישים מציינים שחוה היא כמו אחת משלהם, בת גילם ומדברת איתם בגובה העיניים. פעילות זה נפסקה לאחר כארבע שנים,  מאחר והיה צורך בעובד סוציאלי מהמערכת בהיקף מישרה רחב.

לעיתים השתתפה חוה בשיעורי הפעילות הגופנית יחד עם הקשישים, מה שיצר הזדהות וקירבה נוספת בינה לבין הקשישים.

במהלך שנות ההתנדבות במועדון, נוצר קשר מאוד מיוחד, קרוב וחם בין חוה לבין קשיש ממושבי יחדיו, ניצול שואה, אלמן. האיש חלה בסרטן והיא ביקרה אותו באופן קבוע בביתו ולאחר מכן בבית החולים וליוותה אותו עד פטירתו.

התנדבות בעמותת "אנוש" בשדרות

בשנים 2007-2013 חוה התנדבה בעמותת "אנוש" בשדרות, במקביל להתנדבות במרכז היום במושבי יחדיו. כניצולת שואה הייתה לחוה רגישות מיוחדת בתקופות של מלחמה.

היא זוכרת היטב את טראומת הדי הקטיושות מתקופת שהותה כילדה בגטו בתקופת השואה. כשהייתה עדה לאזעקות ולהפגזות הקסאמים על שדרות, היא הרגישה שהיא לא יכולה לעמוד מנגד וחיפשה ערוץ מתאים לעזור לאנשים שנמצאים באזורי המציאות הביטחונית הקשה וסובלים ממנה. ככה מצאה חוה את דרכה למועדון "אנוש" בשדרות, והתנדבה בו יום בשבוע בקביעות במשך שש שנים רצופות. היא גייסה להתנדבות במועדון "אנוש" את חברתנו אסתר נברו והן נסעו יחד למועדון.

חוה הגיעה כל שבוע לגלריית האמנות של העמותה ועזרה למשתתפי המועדון בהכנת עבודות יד. כישוריה וניסיונה הרב כעובדת סוציאלית, באו לידי ביטוי ביחסה החם והרגיש למשתקמים, במודעות שלה לצרכים המיוחדים ובמתן מענה הולם אנושי ומקצועי לצרכים אלה.

חוה פעלה בעמותה בהתמדה במסירות ועם תחושת מחויבות רבה והפכה לשותפה פעילה ומשמעותית עבור משתתפי הגלריה וגם עבור צוות המקום. במהלך השנים האלה נוצר קשר ייחודי והדוק מאוד עם אחת המשתתפות, אישה חולת נפש ומוגבלת פיזית. לאחר פטירתה של האישה, חוה סיימה את ההתנדבות בעמותה.

ביקורים וליווי של דב פליגלמן ז"ל בבית אבות בקיבוץ ברור חיל

דב, חבר קיבוץ דביר, איש ערירי ללא בני משפחה קרובים, אושפז בבית האבות הסיעודי בקיבוץ ברור חיל. במשך כשש שנים נסעה חוה פעם בשבועיים לבקר אותו בבית האבות.

לביקורים אצל דב היו שותפים באופן קבוע חברים נוספים מהקיבוץ: גדליה, אדיבה, עידית רודולף ואסתר נברו. הביקורים האלה היו מאוד משמעותיים לדב עד פטירתו בדצמבר 2016.

חוה – אישה מיוחדת ומעוררת השראה

חוה היא אישה מיוחדת ומעוררת השראה. מאז פרישתה לגימלאות, יש לה חיים מלאי עניין, תוכן ומשמעות. היא עדיין פעילה מאוד: נוסעת להצגות, סרטים וקונצרטים, פעילה בארגון "נשים עושות שלום", מתנדבת, משתתפת בחוג ציור ומפליאה לצייר בכישרון רב, מעורבת ותורמת לחיי הקהילה בדביר.

חוה היא דוגמה מופלאה להזדקנות מכובדת המלווה באמונה עמוקה בעשיית דברים משמעותיים וייחודיים, עם הרבה נשמה, רגישות לצרכי הזולת ומסירות אין סופית בכל מעגלי העשייה שלה. כל אלה נעשים בצניעות יוצאת דופן ודבקות בערך של "מתן בסתר". לחוה חשוב לא להתבלט בעשייתה, אך כל מי שפוגש אותה אינו יכול שלא להתרשם מהשפעתה ותרומתה המשמעותית לאנשים בהם היא תומכת ולסביבה בה היא פועלת.

לחוה חשוב להמשיך לתרום ולהתנדב כל עוד כוחה יעמוד לה, מתוך אמונה בנתינה כערך ותפיסת ההתנדבות כזכות גדולה.

"לתת בלי לרצות לקחת, ולא מתוך הרגל,

כמו שמש שזורחת,

כמו צל אשר נופל…" נתן זך.

היחידה להתנדבות במועצה הגישה השנה את מועמדותה של חוה, לקבלת אות מגן שר העבודה והרווחה למתנדבים מצטיינים. היא זכתה באות המגן עם 11 מתנדבים נוספים מרחבי הארץ.

אות המגן יוענק למתנדבים המצטיינים בטקס חגיגי שיתקיים בכנסת ב -28.11. חוה, בני משפחתה ונציגי המועצה ישתתפו בטקס.

 

אנו מאחלים לחוה עוד שנים ארוכות של בריאות, עניין, נתינה וסיפוק!

 

 

 

 

השארת תגובה