אומרים שממש יפה שם

קוראים רבים בישראל התאהבו בכתיבתו החושנית של מריו ורגס יוסה הפרואני, חתן פרס נובל לספרות, בעקבות רב-המכר 'תעלוליה של ילדה רעה'. כעת רואה אור בעברית הרומן החדש שלו, "הרומנטיקן", וגם בו צפויה לקוראים חוויית קריאה ממכרת ומהנה. זהו סיפור על תשוקות סוערות, מאהבות חשאיות, מאבקי ירושה, סכסוכים משפחתיים – או כפי שנכתב במוסף הספרותי של ה'ניו יורק טיימס': "כל מה שאתם מצפים מספר סוחף – נמצא כאן…"

אסתי ויינשטיין, חרדית חסידת גור, נמצאה ללא רוח חיים ליד חוף הקשתות באשדוד, לאחר שישה ימים של חיפושים. היא שמה קץ לחייה, שהיו סוערים ומלאי מכאוב, ושלאחר מותה נחשפה אליהם מדינת ישראל כולה… אחרי שתיקה רבת שנים, כשלא יכלה יותר, החליטה לשבור את השתיקה ולצעוק, וצעקתה הוא הספר "עושה כרצונו".

ניו יורק, שמונה בבוקר. אליס, שוטרת פריזאית צעירה, וגבריאל, פסנתרן ג'אז אמריקאי, מתעוררים אזוקים זה לזה על ספסל בסנטרל פארק. הם לא מכירים, ולא זוכרים שנפגשו…בערב הקודם אליס בילתה עם חברות בשאנז אליזה, ואילו גבריאל ניגן במועדון בדבלין… בלתי אפשרי? ואף על פי כן… מה קרה להם? איך הם הגיעו למצב הזה? אולי נדע זאת אחרי קריאת ספרו של גיום מוסו – מהסופרים המצליחים ביותר בימינו בצרפת, מחבר את 'קולו של המלאך'"סנטרל פארק".

'האיש משומקום' הוא דמות אגדית ששמה נלחש מפה לאוזן. אומרים שכאשר האנשים הנואשים ביותר פונים אליו, הוא יעשה את הכל כדי להגן עליהם. אבל האיש משומקום אינו אגדה, כילד יתום הוא נבחר עבור 'פרויקט X', תוכנית חשאית שמטרתה ליצור לוחמים בלתי פגיעים, שניתן להתכחש להם כיוון שאינם קיימים באופן רשמי. לאחר שעבר הכשרה מיוחדת הוא ניצל את כישוריו יוצאי הדופן ונעלם. אבל עכשיו מישהו נמצא בעקבותיו, מישהו שעבר הכשרה דומה, מישהו שמטרתו היא למצוא אותו ולחסל אותו… מתח סוחף בספרו של גרג הורביץ: "פרויקט X".

ומשהו אחר לגמרי: את הרומן "קלריסה" כתב כטיוטה שטפן צווייג בגלותו בברזיל, זמן קצר לפני שהתאבד. קלריסה, שהתייתמה מאמה, נשלחת על-ידי אביה להתחנך במנזר. האב, אדם מופנם ונוקשה, עוקב מרחוק אחר חינוכה בעודו מתקדם בסולם הדרגות הצבאי. קלריסה גדלה להיות נערה חרוצה ומופנמת, ועם יציאתה מהמנזר היא פונה לרכוש השכלה באוניברסיטה. שם היא מתוודעת לרופא עצבים מפורסם והופכת ליד ימינו. כהוקרה על תרומתה למרפאתו שולח אותה הפרופסור לכינוס מקצועי בשווייץ. לראשונה בחייה יוצאת קלריסה את גבולות ארצה ומאפשרת לעצמה לחוות אהבה ותשוקה…

ספרו החדש, שהוא מכנה האחרון, של נתן זך: "אומרים שממש יפה שם", כולל כ-70 שירים חדשים משלו, ומבחר של שירים שהוא אוהב מאת משוררים בני דורו, וגם ציוני דרך לפעילותו הספרותית העשירה, זו שבזכותה הוענק לו תואר דוקטור לשם כבוד מטעם אוניברסיטת ז'נבה.

כמו ביצירותיה הקודמות, בספרה החדש "מאחורי ההר" מתכתבת מאיה ערד עם הקלאסיקה העולמית, והפעם עם הקלאסיקה של הספרות הבלשית. זהו ספר של תעלומה בלשית, שהוא גם ספר אהבה לספרות הבלשית. וזהו גם ספר על אהבה, שנאה, קנאה וכל מנעד הרגשות שביניהם: רגשות המביאים בני אדם עד סף הפשע ומעבר לו…

השארת תגובה